Categories
Cultura japonesa

Sembikiya, la botiga de fruita més cara del Japó

La fruita té fama de ser excepcionalment cara al Japó. Si bé és cert que en els supermercats japonesos, en general, la fruita té uns preus considerablement més cars que a Catalunya, els japonesos els troben prou assequibles. Per altra banda, si es vol comprar fruita a un millor preu, sempre es pot recórrer als mercats de les grans ciutats, com el d’Ameyoko, situal al barri toquiota de Ueno, on els preus són molt més baixos, o bé comprar directament dels agricultors. Però avui parlarem de fruita a preus cars.

La fruita és una molt bona opció quan un japonès ha de fer un regal elegant, com per exemple, al cap de la feina. De fet, la major part de la fruita de luxe que es ven al Japó és per a fer regals, i no per a consum propi. Així doncs podem dir en certa manera que les botigues de fruita de luxe del Japó, són més aviat botigues de regals que no botigues de comestibles.

sembikiya
Font: sembikiya.co.jp

Sembikiya és la botiga de fruita més antiga del Japó. El 1834, encara dins el període Edo o Tokugawa, el samurai Benzo Ôshima va obrir el seu primer establiment  a Nihonbashi (Tòquio), on venia fruita i vegetals a preus molt econòmics. En aquella època, Nihonbashi era una zona de la ciutat molt important, ja que 5 de les principals rutes de transport s’originaven en aquell punt. La botiga va prosperar ràpidament. El 1867 es va traslladar a una nova ubicació, dins encara de la zona de Nihonbashi, i és on encara hi té la seva seu. En aquell moment, la tercera generació encarregada del negoci va començar a importar fruites de fora del Japó i a centrar-se en augmentar la qualitat de les fruites japoneses que venien. El 1887 (ja dins l’era Meiji), Sembikiya va obrir el primer Fruit Cafe del Japó, una cafeteria on es podien degustar fruites o productes elaborats amb fruites. El van seguir més i més botigues dins d’importants centres comercials i estacions de tren, on era molt més senzill arribar a un major nombre de clients potencials. Actualment, disposen de 14 establiments, situats principalment a l’àrea de la capital nipona.

Què hi venen?

muskmelon
Font: sembikiya.co.jp

Un dels productes estrella de Sembikiya és un meló molt particular que es diu que té aroma d’almesc. A Sembikiya només en venen de cultivat a Shizuoka, una regió costera al sud de Tokyo, que al tenir un clima més càlid fa que les fruites tinguin un major aroma i sabor. La temperatura de les plantes es controla i s’ajusta durant tot l’any, es tallen totes les fruites de la melonera excepte una per tal que concentri tota la dolçor possible, es cobreixen les fruites amb una mena de barret per protegir-les de cremades del sol i se’ls fan massatges. El resultat és una fruita dolça, esfèrica i sense imperfeccions. El seu preu? Una peça pot costar 15.750 iens (al canvi actual, més de 120 euros).

També hi podeu trobar pomes sekai ichi (literalment, les nº1 del món) a 16,5 euros la peça. O una caixa de 12 maduixes perfectes per uns 54 euros, entre moltes d’altres opcions.

Us recomanem aquesta galeria de fotos (Font: bbc.co.uk)

Cal recordar, com hem dit al principi, que es regala fruita per a fer un molt bon regal a algú que s’aprecia. Si la fruita és un aliment valorat pels nipons, trobeu sorprenent que es regalin peces el més perfectes possible? O mirem-ho d’una altra manera… Si regalem una ampolla d’oli o de vi o un embotit sel·lecte a algú amb qui volem quedar bé, no en pagarem també un preu molt més desorbitat que els que consumim a diari? Ens encantarà sentir les vostres opinions sobre aquest tema.

Si voleu llegir més sobre Sembikiya, us recomanem aquest article de la BBC de Roland Buerk (en anglès).

4 respostes a “Sembikiya, la botiga de fruita més cara del Japó”

Realment, no ens hauria de sorprendre que hi hagi fruita tan cara feta per a regalar, si pensem en l’equivalent català dels vins. Però, tot i així, ens continua cridant tant l’atenció, tot el que fan els japonesos…!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *